به گزارش راهبرد معاصر، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در مصاحبه با رادیو با اشاره به برنامههای وزارت نفت برای جهش تولید گفت: ما در وزارت نفت برنامههای وسیعی را در سه حوزه برای ایجاد جهش تولید در نظر گرفتهایم. اولین حوزه مربوط به تولید از میادین مشترک نفتی غرب کارون و اتمام پروژه بخش دریایی میدان گازی پارس جنوبی است. در این راستا هفته گذشته فاز ۱۱ پارس جنوبی با موفقیت شروع به کار کرد.
وی ادامه داد: در حوزه پتروشیمی نیز برنامههای وزارت نفت برای جهش دوم این صنعت تا آخر امسال به نتیجه خواهد رسید. پیشبینی ما این است که در سال ۱۴۰۰ سال میزان تولید محصولات پتروشیمی کشور به رقم سالانه ۱۰۰ میلیون تن ارزش ۲۵ میلیارد دلار خواهیم رسید. همچنین برای اتمام پایانه جاسک، طرحهای گازرسانی روستایی و بهینهسازی مصرف گاز و مصرف سوخت خودروها نیز برنامههای وسیعی در نظر داریم.
زنگنه در ادامه با اشاره به ضرورت رهایی از خامفروشی میعانات گازی گفت: برنامه وزارت نفت این است که با ساخت پالایشگاه میعانات گازی دیگر ظرفیتی برای صادرات این محصول به صورت خام وجود نداشته باشد و میعانات گازی کشور عمدتاً در پالایشگاه ستاره خلیج فارس و پالایشگاه سیراف تبدیل به فرآورده شود.
طرح سیراف به صورت پتروپالایش پیادهسازی میشود
وزیر نفت گفت: البته طرح سیراف باید به صورت پتروپالایش پیادهسازی شود؛ زیرا پالایشگاه سیراف، سوخت تولید نمیکند بلکه نفتا تولید میکند و این نفتا باید دوباره خوراک واحدهای پتروشیمی شود.
وی افزود: تولید حداکثری میعانات گازی از پارس جنوبی و سایر میادین به حدود ۱ میلیون بشکه در روز میرسد. با اجرای فاز مجازی چهارم ستاره خلیج فارس، میزان خوراک این واحد به روزانه ۴۸۰ هزار بشکه خواهد رسید و امیدواریم با اجرایی شدن طرح سیراف تمامی آن یک میلیون بشکه میعانات گازی توسط پالایشگاهها به مصرف برسد.
زنگنه اظهار داشت: تقاضاهای زیادی برای احداث پالایشگاه در سیراف وجود دارد و به دلیل خوراک این طرح بخشهای خصوصی برای اخذ مجوز ساخت با هم رقابت دارند. طرح سیراف یک طرح کاملاً اقتصادی است که با کمترین هزینه برای سرمایهگذاران قابل احداث و بهرهبرداری است.
وزیر نفت گفت: برای احداث سایر پالایشگاههای کشور، به ازای هر بشکه ۳۰ هزار دلار سرمایهگذاری نیاز است اما این عدد برای تولید بنزین در طرح سیراف حدود ۸ هزار دلار است. همچنین اگر به جای بنزین در این طرح نفتا تولید شود که هزینه سرمایهگذاری به ازای هر بشکه به ۵ هزار دلار کاهش مییابد.
وی اشاره کرد: پالایشگاه تهران تمایلی برای حضور در طرح سیراف نداشت و در نتیجه ما هم به دنبال روش دیگری برای سرمایهگذاری در این طرح هستیم؛ زیرا قرار بود احداث یک پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکهای در طرح سیراف بر عهده پالایشگاه تهران باشد که این پالایشگاه نپذیرفت.
تعلل ترکیه در ترمیم خط لوله صادرات گاز ایران
زنگنه درباره آخرین وضعیت صادرات گاز به ترکیه گفت: به دلیل انفجاری که در اوایل سال در خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه اتفاق افتاد؛ صادرات گاز ما به این کشور قطع شد و اگر چه ترمیم این خط لوله بیشتر از چند روز طول نمیکشد اما هنوز طرف ترک این خط لوله را ترمیم نکرده است.
وزیر نفت در ادامه با اشاره به پیشنهاد ایران برای ترمیم این خط لوله اظهار داشت: بنده نمیدانم به چه دلیلی این ترمیم به تأخیر افتاده است و حتی ما اعلام آمادگی کردیم که حاضر هستیم این خط لوله را برای آنها ترمیم کنیم ولی ترکها از این پیشنهاد استقبال نکردند.
وی همچنین گفت: برنامهای برای صادرات گاز از طریق خط لوله بصره به سمت بندر لاذقیه در سوریه وجود نداشته و همه مسائلی که پیرامون این قضیه مطرح میشود در حد ایده است. ما قرارداد ما برای صادرات گاز ایران به بصره از طریق این خط لوله منعقد شده است اما به هر حال برای صادرات گاز به سوریه نیز مشکلی نداریم.
زنگنه در مورد پیش بینی خود از قیمت نفت گفت: هیچ کسی نمیتواند قیمت نفت را پیش بینی کند. قیمت نفت تابع عرضه و تقاضا هست و الان وضعیت طرف تقاضا بسیار مبهم است زیرا معلوم نیست اقتصاد جهان چه زمانی فعال میشود. بزرگترین اقتصادهای دنیا رشدشان منفی است و این باعث میشود تقاضا برای فرآوردههای نفتی و به تبع آن نفت خام کم شود.
وی افزود: الان مهمترین موضوع این است که اقتصاد جهان چه زمانی بازیابی میشود و باید ببینیم تقاضا چه زمانی به روند طبیعی خودش بازمی گردد.
تدوین سند تأمین سوخت بخش حمل و نقل تا سال ۱۴۲۰
زنگنه با اشاره به تدوین سند تأمین انرژی بخش حملونقل توضیح داد: وزارت نفت سندی را برای تأمین سوخت بخش حمل و نقل تا سال ۱۴۲۰ تدوین کرده است که از این سند میزان تقاضا برای فرآوردههای پالایشی مشخص میشود تا اگر لازم است اقداماتی برای احداث پالایشگاه و برنامهریزی در این حوزه انجام شود.
وزیر نفت افزود: در حال حاضر پیگیر هستیم تا درباره این سند هماهنگیهای بین ارکان دولت انجام شود. برای تهیه این سند با خودروسازها، وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور هماهنگیهای صورت گرفته است تا این سند در شورای عالی انرژی و دولت تصویب شود.
وی تاکید کرد: امیدواریم در سالهای آینده این سند برای استانداردهای ساخت خودرو و بهینهسازی خودروها به خصوص گازسوز کردن آنها مورد استفاده قرار گیرد زیرا این سند به طور دقیق میزان مصرف انواع سوختها را در سناریوهای مختلف در نظر گرفته است و برای رسیدن به آنها زمانبندیها و برنامهریزیهای لازم انجام شده است.
زنگنه با اشاره به مراحل اجرای قانون حمایت از صنایع پاییندستی صنعت نفت با استفاده از سرمایههای مردمی گفت: بعد از تصویب و ابلاغ آئیننامه ساخت پالایشگاه زمانبندیها برای اجرای این طرح اعلام شد و هماکنون در مرحله اجرا هستیم. در زمانبندی اولیه قرار بود که متقاضیان ساخت پالایشگاه تا آخر اردیبهشتماه مطالعات فنی و اقتصادی خود را در اختیار وزارت نفت قرار دهند.
وزیر نفت اظهار داشت: البته مهلت تحویل مطالعات فنی و اقتصادی توسط متقاضیان به دلیل شیوع کرونا کمی به عقب افتاد و متقاضیان تا ۱۵ خردادماه برای ارسال مطالعات خود به وزارت نفت فرصت دارند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از ۱۵ خرداد به مدت یک ماه وزارت نفت پیشنهادهای ارسال شده را بررسی میکند و طرحهای نهایی را انتخاب میکند. در حال حاضر ظرفیت مجموع درخواستها در حدود ۷.۵ میلیون بشکه است و ما از بین این درخواستها، طرحهای برتر را انتخاب میکنیم.
منبع: مهر